Processing -ympäristössä draw -funktiolla on aivan erityinen merkitys, sillä ohjelma kutsuu sitä automaattisesti uudelleen ja uudelleen samaan tyyliin kuin viime kerralla käyttämämme while -lause. Processing -kutsuu draw -funktiota ikuisesti uudelleen ja uudelleen.
Tämän ominaisuuden takia Processing -ympäristössä on helppo tehdä animaatioita. Piirretään jälleen draw -funktioon ympyrä ja käytetään x:n sijaintina muuttujaa xPaikka Määrittele muuttuja ohjelmasi ensimmäiselle riville
int xPaikka = 50;
Tämän jälkeen kirjoita draw- funktioon lauseet
ellipse(xPaikka, 40, 10, 10);
xPaikka = xPaikka +1;
Mitä ihmettä tapahtuu?
Määrittele tämän jälkeen tausta draw -funktion alkuun
background(#56F678);
Nyt ympyräsi näyttää liikkuvan eteenpäin.
Palaa nyt alkuperäiseen työhösi, ja laita kulkuneuvosi liikkumaan. Jos sinulla on renkaat esimerkiksi paikoissa
ellipse(70, 40, 10, 10);
ellipse(120, 40, 10, 10);
Voit nyt korvata ensimmäiset parametrit ensimmäiseen ympyrään muuttujilla xPaikka ja
jälkimmäiseen ympyrään lauseella xPaikka +50
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti