Ohjelmoinnin aloitus

Ensimmäinen ohjelma:




Luo funktio


void setup(){ 
 size(600,  400);
}


Aaltosulkujen sisälle kirjoitetaan aina jokin kokonaisuus  { -merkki aloittaa kokonaisuuden ja }-merkki lopettaa kokonaisuuden.


Jokainen komento päättyy puolipisteeseen eli ; -merkkiin.






Tämän jälkeen aja ohjelma painamalla vasemmasta yläkulmasta kolmiota.


Ohjelma luo pohjan, jonka koko on leveydeltään 600 ja korkeudeltaan 400. Koordinaattipisteet on selitetty sivulla https://www.syk.fi/~jhurri/ohjelmointi/piirtaminen.html




Toinen ohjelma:


Luo toinen funktio


void draw(){


}


Tämän jälkeen sinulla siis pitäisi ruudullasi olla näin:
void setup(){
  size(600,400);
}
void draw(){
 
}




Seuraavat komennot tulevat draw -funktioon:


Piirrä suorakulmio komennolla:
rect(70, 40, 150, 90);
//rect(x, y, leveys, korkeus);
//x ja y ovat vasemman ylänurkan koordinaatit


ja ympyrä komennolla:
ellipse(100, 200, 10, 10);
//ellipse(x, y, halkaisija, halkaisija);
//x ja y ovat keskipisteen koordinaatit


Värittäminen ja taustaväri:
Määrittele ohjelmaasi nätimpi taustaväri komennolla. Kirjoita komento draw-funktioon alkuun.


background(#BC5D5D);


Risuaidan jälkeen tuleva koodi on värikoodi. Värikoodin saat poimittua Tools -valikosta löytyvällä Color selector -toiminnolla.




Voit värittään jokaisen luomasi kuvion komennolla
fill (#582F2F);
//Värikoodin saat poimittua samoin kuin taustavärissä
//fill -komento kirjoitetaan aina ennen sitä kuviota, joka halutaan värittää


Lisää erilaisia muotoja löydät sivulta https://www.syk.fi/~jhurri/ohjelmointi/piirtaminen.html




Kysymys:
Jos muodot ovat päällekkäin, mistä tietää, kumpi on alempana ja kumpi ylempänä?




Oma ohjelma:
Piirrä suorakulmioilla ja ympyröillä kulkuneuvo. Halutessasi voit myös käyttää muita muotoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa aloittamaan ohjelmointi! Koulussa käytämme ohjelmointivälineenä Processing -nimistä ohjelmointikieltä. Processing -käänt...