Ensimmäinen ohjelma:
Luo funktio
void setup(){
size(600, 400);
}
Aaltosulkujen sisälle kirjoitetaan aina jokin kokonaisuus { -merkki aloittaa kokonaisuuden ja }-merkki lopettaa kokonaisuuden.
Jokainen komento päättyy puolipisteeseen eli ; -merkkiin.
Tämän jälkeen aja ohjelma painamalla vasemmasta yläkulmasta kolmiota.
Ohjelma luo pohjan, jonka koko on leveydeltään 600 ja korkeudeltaan 400. Koordinaattipisteet on selitetty sivulla https://www.syk.fi/~jhurri/ohjelmointi/piirtaminen.html
Toinen ohjelma:
Luo toinen funktio
void draw(){
}
Tämän jälkeen sinulla siis pitäisi ruudullasi olla näin:
void setup(){
size(600,400);
}
void draw(){
}
Seuraavat komennot tulevat draw -funktioon:
Piirrä suorakulmio komennolla:
rect(70, 40, 150, 90);
//rect(x, y, leveys, korkeus);
//x ja y ovat vasemman ylänurkan koordinaatit
ja ympyrä komennolla:
ellipse(100, 200, 10, 10);
//ellipse(x, y, halkaisija, halkaisija);
//x ja y ovat keskipisteen koordinaatit
Värittäminen ja taustaväri:
Määrittele ohjelmaasi nätimpi taustaväri komennolla. Kirjoita komento draw-funktioon alkuun.
background(#BC5D5D);
Risuaidan jälkeen tuleva koodi on värikoodi. Värikoodin saat poimittua Tools -valikosta löytyvällä Color selector -toiminnolla.
Voit värittään jokaisen luomasi kuvion komennolla
fill (#582F2F);
//Värikoodin saat poimittua samoin kuin taustavärissä
//fill -komento kirjoitetaan aina ennen sitä kuviota, joka halutaan värittää
Lisää erilaisia muotoja löydät sivulta https://www.syk.fi/~jhurri/ohjelmointi/piirtaminen.html
Kysymys:
Jos muodot ovat päällekkäin, mistä tietää, kumpi on alempana ja kumpi ylempänä?
Oma ohjelma:
Piirrä suorakulmioilla ja ympyröillä kulkuneuvo. Halutessasi voit myös käyttää muita muotoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti