Kokonaislukumuuttuja ja toistorakenne

Ihan aluksi tee kopioi alkumäärittelyt uuteen ohjelmapohjaan.
void setup(){
  size(600,400);
}
void draw(){
 
}


Ensimmäinen ohjelma:




Ohjelmoinnissa käytetään muuttujia. Muuttujia on eri tyyppisiä. Aluksi käytämme integer -tyypppistä muuttujaa eli kokonaislukumuuttujaa.


Muuttuja x määritellään näin:


int x = 50;


Kirjoita komento ohjelmasi kaikkein ensimmäiselle riville. Komento tarkoittaa, että muuttuja x on integer tyyppinen ja sen alkuarvo on 50.


Kirjoita nyt draw -funktioosi komennot:
 ellipse(x, 60, 40, 40);
 ellipse(x, 100, 70, 70);
 ellipse(x, 150, 100, 100);




Anna x muuttujalle ensin alkuarvo 100 ja sen jälkeen 150 jne. Huomaat, että lumiukkosi piirretään aina vain enemmän oikealle.


Toinen ohjelma:


Aseta muuttujalle x jälleen arvo 50.


Kirjoita draw -funktioosi ennen ympyrän piirtämistä komento
x = x +200;
//komento tarkoittaa, että muuttujalle annetaan uusi arvo,
//jossa vanhaan muuttujan arvoon lisätään 200


Minne ympyrä nyt piirretään?


Kolmas ohjelma:


Joskus sinulla voi olla tarve piirtää monta ympyrää. Käytämme siihen toistorakennetta eli while-lausetta.
//Asetetaan aluksi muuttujalle x alkuarvo 50.
x = 50;


while (x<500) {
     ellipse(x, 60, 40, 40);
     ellipse(x, 100, 70, 70);
     ellipse(x, 150, 100, 100);
     x = x+100;
}


Rakenne piirtää lumiukkoa niin kauan kuin x < 500. Jokaisella kerralla kun ohjelma on while lauseessa suorituksessa x:n arvoa kasvatetaan 100:lla


Kun olet ymmärtänyt while -rakenteen, piirrä palaa alkuperäiseen työhösi (siis siihen, johon olet piirrellyt kulkuneuvon) ja piirrä vaikka mustikoita while -lauseen avulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa aloittamaan ohjelmointi! Koulussa käytämme ohjelmointivälineenä Processing -nimistä ohjelmointikieltä. Processing -käänt...