Ihan aluksi tee kopioi alkumäärittelyt uuteen ohjelmapohjaan.
void setup(){
size(600,400);
}
void draw(){
}
Ensimmäinen ohjelma:
Ohjelmoinnissa käytetään muuttujia. Muuttujia on eri tyyppisiä. Aluksi käytämme integer -tyypppistä muuttujaa eli kokonaislukumuuttujaa.
Muuttuja x määritellään näin:
int x = 50;
Kirjoita komento ohjelmasi kaikkein ensimmäiselle riville. Komento tarkoittaa, että muuttuja x on integer tyyppinen ja sen alkuarvo on 50.
Kirjoita nyt draw -funktioosi komennot:
ellipse(x, 60, 40, 40);
ellipse(x, 100, 70, 70);
ellipse(x, 150, 100, 100);
Anna x muuttujalle ensin alkuarvo 100 ja sen jälkeen 150 jne. Huomaat, että lumiukkosi piirretään aina vain enemmän oikealle.
Toinen ohjelma:
Aseta muuttujalle x jälleen arvo 50.
Kirjoita draw -funktioosi ennen ympyrän piirtämistä komento
x = x +200;
//komento tarkoittaa, että muuttujalle annetaan uusi arvo,
//jossa vanhaan muuttujan arvoon lisätään 200
Minne ympyrä nyt piirretään?
Kolmas ohjelma:
Joskus sinulla voi olla tarve piirtää monta ympyrää. Käytämme siihen toistorakennetta eli while-lausetta.
//Asetetaan aluksi muuttujalle x alkuarvo 50.
x = 50;
while (x<500) {
ellipse(x, 60, 40, 40);
ellipse(x, 100, 70, 70);
ellipse(x, 150, 100, 100);
x = x+100;
}
Rakenne piirtää lumiukkoa niin kauan kuin x < 500. Jokaisella kerralla kun ohjelma on while lauseessa suorituksessa x:n arvoa kasvatetaan 100:lla
Kun olet ymmärtänyt while -rakenteen, piirrä palaa alkuperäiseen työhösi (siis siihen, johon olet piirrellyt kulkuneuvon) ja piirrä vaikka mustikoita while -lauseen avulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti